ساخت سوله قوسی - ساخت سوله|سوله سبک|فروش سوله
1017
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-1017,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-news-1.0,qode-quick-links-1.0,qode-restaurant-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-12.0.1,qode-theme-bridge,bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.2,vc_responsive
 

ساخت سوله قوسی

ساخت سوله قوسی

ساخت سوله قوسی

گروه مشاور فرسپ در زمینهطراحی و ساخت سوله قوسی فعالیت دارد. اجرا با بهترین کیفیت و قابلیت ها و استانداردها به صورت ساخت قطعات اسکلت فلزی در کارخانه و حضور تیم فعال فرسپ در اجرای سوله قوسی با توجه به حساسیت مراحل نصب سوله قوسی در محل با دقت بالا انجا می‌شود.

تاریخچه ساخت سوله قوسی

قبل از اینکه اسکلت فلزی به صورت عمومی بعد از قرن ۱۹ میلادی مورد استفاده قرار گیرد، سازه‌های قوسی به صورت عمده از آهن ساخته می‌شدند، که در مایع خم می‌شدند و به صورت پروفیل قوسی در ‌می‌آمدند و از آهن چکش خورده به دست می‌آمدند، که خواه به صورت صفحه جان شکل داده شده یا در فرم خرپاهای مشبک بودند. چوم آهن چکش خورده بسیار نرم بود، آهنگران اعضای قوسی کوچک را با نورد گرم ایجاد می‌کردند.

ساخت سوله قوسی در دیرباز

شکل ۱ – ساخت سوله قوسی در دیرباز

در طول قرن ۲۰، تیرچه‌های گرم نورد شده برای استفاده به عنوان قوس‌های معدن ذغال سنگ جهت تکیه‌گاه کارهای زیرزمینی به صورت منحنی قوسی شکل داده شد. پرس‌های هیدرولیکی به صورت اولیه برای قوس دادن تیرچه‌ها استفاده گردید اما بالاخره ماشین‌های سه چرخدار سه غلطکی معرفی گردیدند. چون تیرچه‌ها دارای جان نسبتا ضخیم هستند، آنها مستعد کمانش در طول عملیات خمش نیستند.

اسکلت تیر رفتر قوسی همچنین در ساخت پوسته کشتی مورد استفاده قرار گرفت. همچنین در اوایل ۱۹۱۰ ، تجهیزات خم نمودن با غلطک برای سطوح کروی، نبشی‌های کروی و مقاطع T جهت مصارف دریایی مورد استفاده قرار گرفت. در طول زمان ۱۹۳۰ تا ۱۹۵۰، مولفه‌های فولادی قوسی کوچک برای استفاده در ساخت‌های کوچک به کار گرفته شد. اتاقک‌های فلزی پش‌ساخته، آشیانه‌های هواپیما و آغلها اغلب با نبشی‌ها، مقاطع T یا مقاطع I نورد شده ساخته شدند. به صورت ویژه، با معرفی تجهیزات پیشرفته‌تر در قوس مقطع فولادی به صورت دقیقتر و اقتصادی‌تر، مزیت ذاتی ساخت اسکلت فلزی با استفاده از امکانات طراحی جدید که قبلا توسط فرم‌های سازه‌ای جایگزین و محدودیت‌ها هزینه و قیمت محدود شده بود، بروز پیدا کرد. مزیت اصلی استفاد از اعضای قوسی زبیایی بدون شک مقاطع قوسی و توخالی هستند، که افق‌های جدیدی برای طراحی خلاقانه در صنعت اسکلت فلزی ایجاد نمود.

تفاوت سوله‌ قوسی و ubm

در سوله های قوسی تیر ورقی میتوان از عرض ۵ متر تا دهانه ۶۰ متر اجرا نمود در صورتی که در سوله های مشابه مثل ubm از عرض ۱۰ متر تا ۳۴ متر قابلیت اجرا دارد. در سوله های هلالی (قوسی) ارتفاع ستون سازه را از ۱ متر تا ۳۶ متر میتوان اجرا نمود در صورتی که در سوله های مشابه از جمله ubm  نهایتا از ۵ ال ۱۲ متر می توان استفاده نمود.

نمای داخلی سوله قوسی

شکل ۲ – نمای داخلی سوله قوسی

عایق کاری سوله های تیر ورقی قوسی

اجرای ساندویچ پنل سرد خانه ای یا انواع پشم شیشه و پشم سنگ و کارتن پلاست وپلی کربنات که در سایر موارد سوله سازی مثل سوله سبک قوسی ubm  اجرای این نوع پوشش ها عملا غیر ممکن است.

قابلیت جابه جایی سوله قوسی :

در زمانی که نیاز به جابه جایی سوله باشد این نوع سوله های قوسی تیر ورقی به دلیل اجرای کل پروژه از جمله پوشش و عایق کاری و کلیه اتصالات سازه به صورت پیچ و مهره ای اجرا میگردد با وجود پرسنل ماهر و امکانات لازم جهت این کار که در کشور ما به سهولت یافت می شود با کمترین هزینه دمونتاژ و در هر نقطه قابلیت جابجایی و نصب مجدد را دارد. هزینه دمونتاژ و نصب این نوع سوله ها معادل ۳ تا ۵ درصد کل سازه میباشد و هزینه حمل ونقل سوله های پیچ و مهره ای بنابر بعد مسافت تعیین میگردد. در صورتی که در سوله های مشابه ماندد ubm و پروفیلی جوشی و فضا کار چنین امکانی وجود ندارد چراکه عملا نیاز به جرثقیل های سنگین دارد و جابجایی به مناطق دوردست به دلیل غیر قابل تغییر بودن ابعاد سوله غیر ممکن است و در سوله های پروفیلی جوشی به دلیل برشکاری و پرت مصالح و هزینه بالای دمونتاژ این نوع سوله ها عملا مقرون به صرفه نیست. در این نوع سوله ها هزینه دمونتاژ و نصب سوله به صورت مجدد بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد کل سازه می باشد.

نمای بیرونی سوله قوسی

شکل ۳ – نمای بیرونی سوله قوسی

نصب سوله قوسی و جرثقیل سقفی

در سوله های قوسی تیرورقی پیچ و مهره ای اجرای جرثقیل سقفی با هر تناژی و هر ارتفاعی بنابر محل اجرای پروژه محاسبات و طراحی و اجرا میگردد و عملا محدودیتی وجود ندارد در صورتی که در سوله های ubm امکان نصب جرثقیل سقفی وجود ندارد. لازم به ذکر است در سوله های ubm میتوان از جرثقیل دروازه ای استفاده نمود ولی در این نوع جرثقیل فضای کنار سالن غیر قابل استفاده میگردد که برای رفع این مشکل هم نیاز به فنداسیون با دیواره بلند معادل ارتفاع جرثقیل دروازه ای می باشد که آن هم چند مشکل دارد از جمله هزینه بالای اجرای فنداسیون دیواری – اشغال فضای مسیر حرکت جرثقیل بر روی زمین و داخل سالن سوله – برخورد راهبر جرثقیل دروازه ای با اشیا متحرک درون مسیر و خطرناک بودن آن میتوان اشاره نمود.

ساخت سوله قوسیبه صورت طبقاتی

در سوله های قوسی تیرورقی و پیچ و مهره ای بنابر وجود تعداد طبقات و تعداد دهانه سوله و محل اجرای آن محاسبات و طراحی و بدون محدودیت اشغال فضا اجرا میگردد. در صورتی که در سوله های مشابه پروفیلی جوشی و فضا کار و ubm ایجاد طبقات بر روی سازه سوله میسر نیست و اجرای طبقات نیاز به فضا سازی و اجرای فنداسیون مجزا در داخل سوله و ازبین رفتن فضا های جانبی سوله میگردد.

بازیافت سوله

در سوله ای تیرورقی قوسی بازیافت قطعات به سهولت و با درصد بالا و هزینه کمتری صورت می پذیرد چراکه پوشش سقف این نوع سوله ها به صورت پیچ خودکاری و قابل دمونتاژ میباشد و پوشش آن نیز اعم از ساندویچ پانل یا ورق های سقفی و انواع عایق های آن به آسانی قابل دمونتاژ بوده و ۹۰ درصد آن قابل بازیافت میباشد. درصورتی که در سوله های ubm پس از دمونتاژ سوله به دلیل هزینه های بالای نصب و دمونتاز بازیافت مصالح سوله معادل ۱۰ درصد از کل پروژه می باشد.

نما کاری سوله

در نماکاری سوله تیر ورقی از اشکال هندسی مختلفی میتوان استفاده نمود و در طراحی سازه و نمای آن از اسکلت اصلی سوله نیز میتوان استفاده نمود در صورتی که در سوله های ubm فقط از همان نمای قوسی میتوان اجرا نمود و جهت اجرای نمای متفاوت نیاز به طراحی و اجرای اسکلت جداگانه می باشد.

سوله قوسی :

هری زیباتر از سوله های معمولی شیب دار است اما هزینه ساخت و دور ریز ورق در آن بیشتر است. ساخت سوله قوسی بیشتر هنگامی توصیه می شود که شکل ظاهری سوله اهمیت داشته باشد. مثلا در ساخت تالار عروسی یا سالن اجتماعات و موارد مشابه دیگر توجیح اقتصادی وجود دارد. اما برای ساخت یک سوله صنعتی در کارخانه ، شکل ظاهری معمولا خیلی مهم نیست. البته برخی شرکت های بزرگ ترجیح می دهند با صرف هزینه بیشتر برای برند خود، به شکل ظاهری سازه های داخل مجموعه صنعتی یا کارخانه نیز توجه داشته باشند. البته این مورد چندان متداول نیست

بدون نظر

ارسال دیدگاه